"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian dari prasangka adalah dosa, Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, Dan janganlah antara kamu mengata sebahagian yang lain. Apakah ada antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. Dan bertakwalah kepada Allah, sungguh Allah Maha Penerima taubat, Maha Penyayang" Ayat 12 : Surah Hujrat

Followers

May 23, 2012

PERBEDAAN DI DUNIA


Ya Allah tenangkan hati hambaMu ini Ya Allah, sesungguhnya aku redha dengan anugerah yang telah kau berikan padaku. Aku tidak sepatutnya mempertikaikan anugerahMu ini Ya Allah.

Salam. Alu dear friends.
Kadang2 aku ade juga rasa pelik dengan orang2 di sekeliling aku. Mereka sentiasa akan membeza2 setiap orang yang mereka lihat. Sebabnya? Ntah..mungkin sebab paras rupa mungkin. Kenapa mereka perlu membezakan setiap insan di dunia ini dengan cara atau sesuatu yang tidak logik or masuk akal? DAN kenapa orang yang mereka tidak suka, mereka akan sentiasa mencari peluang untuk mengutuk or mempertikaikan setiap perilaku orang yang mereka tidak suka? Adakah mungkin sebab orang yang mereka rasa tidak cantik itu buruk, keji atau hina? Sedih bila lihat keadaan ini. Setiap orang mempunyai perasaan. Mereka tidak layak dihina oleh manusia di dunia ini. Wahai sahabat2 ku yang disayangi, usia seperti kita dan dengan keadaan dunia sekarang ini, seharusnya kite lebih matang dan mencari sesuatu yang boleh dijadikan amal untuk bekalan akhirat kelak. Tidak perlu mencari keburukan orang untuk kite jadikan bahan ketawa atau gurauan, walaupun hanya dengan niat untuk bergurau, kadang2 mungkin boleh menguris hati orang lain.



"KADANG KITE BERGALAK KETAWA BERSAMA RAKAN2, TAPI KITE TIDAK SEDAR YANG RAKAN2 KITE SEDANG MENTERTAWAKAN KITE"


"BIAR DIPANDANG HINA DI BUMI, JANGAN DIPANDANG HINA DI LANGIT"


"JANGAN HIRAU DENGAN PUJIAN MANUSIA, KEJAR PUJIAN DARI ALLAH S.W.T."




No comments: